به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۱۱، ۱۳۹۰

اوباما سوریه و نیروی قدس ایران را تحریم کرد

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا طی فرمانی سه مقام سوریه، سازمان اطلاعات این کشور و نیروی قدس سپاه پاسداران ایران را به اتهام شرکت در سرکوب معترضان سوریه مشمول تحریم کرده است. 
این تحریم ها که روز جمعه اعلام شد، دارایی های احتمالی این افراد و تشکیلات را در آمریکا مسدود و شهروندان آمریکایی نیز از هر گونه معامله با آنها منع می کند.
به گفته مقام های آمریکایی، آقای اوباما این تحریمها را بدنبال خشونتهای خونین علیه مخالفان حکومت سوریه اعمال می کند که تاکنون منجر به کشته شدن پانصد نفر شده است.
نیروی قدس که شاخه برون مرزی سپاه پاسداران ایران است پیش تر نیز به اتهام فعالیت های تروریستی مورد تحریم آمریکا قرار گرفته بود.
اما اکنون دولت آمریکا نیروی قدس را متهم کرده است که به نیروهای امنیتی سوریه برای سرکوب تظاهرکنندگان کمک مادی می کند.
طی چند روز گذشته باراک اوباما و سایر مقام های آمریکایی ایران را به دخالت در خشونتهای خونین سوریه متهم کردند، اما ایران این اتهام را به شدت رد کرده است.
سه مقام سوریه که مورد تحریم آمریکا قرار گرفته اند عبارتند از: علی مملوک رئیس سازمان اطلاعات سوریه، عاطف نجیب پسر خاله بشار اسد و رئیس پیشین اداره امنیت سیاسی و ماهر اسد برادر بشار اسد و فرمانده لشگر چهارم زرهی سوریه که گفته می شود عامل کشتار های وسیع شهر درعا است.
گزارش شده است که تنها طی چند روز گذشته ده ها نفر در این شهر کشته شده اند.
نام بشار اسد هنوز در این فهرست قرار نگرفته است، اما مقام های آمریکایی می گویند اگر سرکوبها ادامه یابد ممکن است رئیس جمهور سوریه نیز مشمول این تحریم ها شود.
کاخ سفید با صدور بیانیه ای اعلام کرد که فرمان رئیس جمهور "ابزار جدیدی برای هدف قرار دادن افراد و تشکیلاتی است که مصمم به نقض حقوق بشر در سوریه هستند."
مقام های آمریکایی می گویند هدف از این تحریم ها ارسال این پیام به مردم سوریه است که سرکوبگران با تبعات اعمال خود مواجه خواهند شد.
وزارت بازرگانی آمریکا نیز قرار است اقدامات بیشتری علیه حکومت سوریه انجام دهد.
آقای اوباما در فرمان خود گفته است: "حکومت سوریه با نقض حقوق بشر ... تهدیدی غیرمعمول و خارق العاده متوجه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا می کند و باید مشمول تحریم های بیشتر شود."
جان کری، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز گفته است: "خشونتهایی که علیه مردم سوریه اعمال شده برای همه ما هشدار دهنده است. جهان باید این اعمال را به قوی ترین شکل ممکن محکوم کند."
وی افزود: "مردم سوریه به اندازه مردم لیبی، تونس و مصر شایسته حقوق بشر و عزت هستند و حکومت باید به جای سرکوب کردن معترضان پاسخگوی آنها باشد."
گزارش ها از سوریه حاکی از تیراندازی نیروهای امنیتی به تظاهر کنندگان درشهر درعاست. در نتیجه این تیراندازی دستکم ۶۰ نفر کشته و شماری مجروح شده اند.
با وجود حضور گسترده نیروهای دولتی، هزاران نفر از مخالفان حکومت سوریه در شهرهای مختلف این کشور دست به تظاهرات زده اند