به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، فروردین ۲۲، ۱۳۹۶

مقتدی صدر خواستار برکناری بشار اسد از قدرت شد

مقتدی صدر


مقتدی صدر، یکی از روحانیون پرنفوذ شیعه در عراق، از بشار اسد خواست که با اتخاذ «یک تصمیم تاریخی شجاعانه» از سمت خود استعفا و سوریه را «از جنگ و تروریسم نجات دهد».
این نخستین درخواست یک رهبر روحانی شیعه عراقی برای کنار رفتن بشار اسد از قدرت است.
مقتدی صدر در عین حال مداخله نظامی آمریکا در سوریه را بی فایده دانست و اعلام کرد که این اقدام ممکن است باعث تقویت گروه حکومت اسلامی (داعش) شود.

آقای صدر از بشار اسد خواست، قبل از اینکه فرصت از دست برود، با اتخاذ «یک تصمیم تاریخی شجاعانه» و «به خاطر عشق به سوریه» از قدرت کناره‌گیری کند تا سوریه از دست جنگ و تروریسم رهایی یابد و زمام امور به دست «طرف‌های مردمی بانفوذ» داده شود.

وی تأکید کرد که دخالت نظامی آمریکا در سوریه فایده‌ای نخواهد داشت و از همگان خواست نیروهای نظامی خود را از سوریه خارج کنند.

دولت عراق که در سال‌های گذشته روابط خوب خود را با دولت سوریه حفظ کرده، بدون نسبت دادن حمله شیمیایی اخیر در استان ادلب سوریه به نیروهای بشار اسد، آن را محکوم کرده است.

در بیانیه دولت عراق همچنین از «مداخلات شتابزده» نظامی در سوریه پس از این حمله شیمیایی انتقاد شده است.

فعالیت‌های سیاسی جریان صدر با انتقاد شدید مقتدی صدر به حمله سال ۲۰۰۳ آمریکا به عراق آغاز شد و گروه شبه‌نظامی «جیش‌المهدی» به رهبری او با نیروهای آمریکایی درگیر شد.

گروه صدر در سال ۲۰۰۸ پس از نبردهایی سنگین با نیروهای امنیتی عراقی و آمریکایی فعالیت‌های شبه‌نظامی خود را به حالت تعلیق درآورد.


جمهوری اسلامی سال‌ها از این روحانی شیعه حمایت می‌کرد.

با این حال هواداران آقای صدر در اردیبهشت ماه سال گذشته ضمن حمله بهبه مجلس عراق علیه قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران، شعار داده و خواستار خروج نیروهای ایرانی از عراق شده بودند.

آمریکا، در پی انتشار گزارش‌ها و تصاویری از آنچه گفته می‌شود یک حمله شیمیایی به خان‌شیخون در استان ادلب سوریه، در منطقه‌ای تحت کنترل شورشیان سوری است، به یک پایگاه نظامی ارتش سوریه حمله موشکی انجام داد.

دولت سوریه، حمله شیمیایی به خان‌شیخون را رد کرده، ولی ایالات متحده چنین اظهاراتی را نپذیرفته و گفته پایگاهی که هدف قرار داده، همان جایی است که حمله یا حملات شیمیایی از آن صورت گرفته‌است.

هر دو کشور ایران و روسیه که از متحدان اصلی حکومت اسد هستند، در واکنش‌هایی جداگانه ضمن ابراز تردید دربارهٔ ابراز تردید دربارهٔ استفاده بشار اسد از تسلیحات شیمیایی حمله موشکی آمریکا را «ناقض قوانین بین‌المللی» خوانده‌اند.
در همین حال نیکی هیلی، نماینده ارشد ایالات متحده در سازمان ملل، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان، گفته است تا زمانی که بشار اسد در سوریه در رأس قدرت است، پیدا کردن راه حل سیاسی برای این کشور جنگ‌زده ممکن نخواهد بود.
او افزوده است، در عین حال باید داعش را در هم کوبید و به نفوذ ایران خاتمه داد.

وی روز جمعه ۱۸ فروردین نیز تأکید کرده بود که ایالات متحده آماده است دست به اقدامات بیشتری علیه حکومت مرکزی سوریه بزند، هرچند امیدوار است که نیازی به چنین چیزی نباشد.

رادیو فردا