به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، فروردین ۱۹، ۱۳۹۶

فردی با یک کامیون عابران را در مرکز استکهلم زیر گرفت و دست‌کم چهار نفر را کشت.


یک کامیون ربوده شده بعد از ظهر روز جمعه ٧ آوریل در پُر رفت و آمد ترین خیابان پیاده رو پایتخت سوئد به عابران یورش برد و پس از کشتن و زخمی کردن شماری از رهگذاران، با ورود به مغازه‌ای از حرکت باز ایستاد. پلیس استکهلم جمعه شب اعلام کرد فردی را که احتمال می رود به این جمله مرتبط باشد، دستگیر کرده است. نخست وزیر سوئد این حمله را «تروریستی» توصیف کرد. فرانسه، آلمان و بسیاری دیگر کشورهای دیگر همبستگی خود را با سوئد اعلام کردند.

حمله به عابران در پایتخت سوئد، اندکی پیش از ساعت ١٥ بوقت پاریس در نزدیکی فروشگاۀ بزرگِ «اولنز» صورت گرفت. به گزارش پلیس، کامیونی از شمال این خیابان پیاده رو وارد شده و پس از زیر گرفتن عابران با ورود به ویترین این فروشگاه متوقف شد.

بگفتۀ شاهدان عینی، تصادم کامیون و دیوار فروشگاه صدائی همچون انفجار بمب ایجاد کرده و همزمان دود بسیار از محل به آسمان بلند شده است. برخی از شاهدان عینی به رسانه های محلی گفته اند که صدای تیراندازی نیز به گوش رسیده است، اما این گزارش‌ها تائید نشده است.   

نخست وزیر سوئد، استفان لوون، لحظاتی پس از این حادثه اعلام کرد که «همه نشانه ها از تروریستی بودن این حمله» حکایت می کند.

نخستین تحقیقات نشان می دهد که این حمله با یک کامیون ربوده شدۀ شرکت تولید آبجو «سپندراپز» صورت گرفته است. مدیر روابط عمومی این شرکت به رسانه‌ها گفت که «ربایندۀ کامیون، هنگامی که رانندۀ آن برای تحویل جنس به یک رستوران در بیرون از آن بسر می برد بسرعت آنرا ربوده است. پلیس سوئد می‌گوید راننده کامیون در محل یافت نشده و تیروهای انتظامی در جستجوی وی و همدستان احتمالی او هستند. در همین حال پلیس تصاویر یک دوربین امنیّتی را منتشر کرده است که در آن جوانی با بر سر کشیدن کلاه کاپشن خود در نزدیکی محل حادثه دیده می شود. نیروهای پلیس در جستجوی وی هستند. 
اندکی پس از این حادثه، تدابیر شدید امنیّتی در مرکز استکهلم به اجرا گذاشته شد، کلیۀ خطوط مترو در پایتخت متوقف شد. قطارهای منطقه‌ای مسافران را از استکهلم به حومه منتقل کرده و بدون سرنشین به شهر باز می گشتند. پلیس با انتشار بیانیه‌هائی بر روی پایگاه‌های خبری و نیز با استفاده از بلندگوهای شهری از مردم خواست به خانه‌های خود رفته و از تجمع در اماکن عمومی پرهیز کنند. 

این حمله، رویدادهای نیس در ژوئیۀ و برلن در دسامبر سال گذشته و نیز حادثۀ لندن در مارس سال جاری را به یاد می آورد. در کلیۀ این حملات، تروریست‌ها با استفاده از کامیون و یا اتوموبیل پرقدرت به عابران یورش برده، شماری را کشته و جمعی را نیز زخمی کردند.

فرانسوا هولاند، رئیس جمهوری فرانسه، «از وقوع این حادثه ابراز نفرت و انزجار» کرد و «همدردی و همبستگی» خود را با خانوادۀ قربانیان و کلیۀ شهروندان سوئد» اعلام داشت. وی تاکید کرد که «مبارزۀ بی وقفه با تروریسم باید اولویّت همبستگی میان اروپائیان را تشکیل دهد».

سخنگوی صدراعظم آلمان نیز همبستگی مقامات این کشور را با قربانیان و مردم سوئد اعلام داشت. دبیر کل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش، این حمله را محکوم کرد و ابراز امیدواری نمود که عاملان آن «بسرعت تسلیم عدالت» شوند.   

رادیو فرانسه

بازداشت دو مظنون

رسانه‌های سوئد از بازداشت نفر دومی خبر داده‌اند که احتمال می‌رود با حادثه روز جمعه در استکهلم در ارتباط باشد. در این حادثه فردی با یک کامیون عابران را در مرکز استکهلم زیر گرفت و دست‌کم چهار نفر را کشت.
استفان لوون،  نخست‌وزیر سوئد حادثه روز جمعه را یک اقدام تروریستی خوانده و از بازداشت یک نفر خبر داد که مطابق ارزیابی پلیس می‌تواند با این حادثه در این ارتباط باشد.
شبکه تلویزیونی "اس‌‌وی‌تی" سوئد به نقل از منابع نزدیک به پلیس گزارش داد که یک فرد مظنون دیگر در یکی از محله‌های شمال استکهلم بازداشت شده و تحقیق از این دو نفر در جریان است.
دادستان استکهلم بامداد شنبه گفته مردی که نخست‌وزیر سوئد بازداشت او را تائید کرد مظنون به انجام عملیات تروریستی و قتل است و ماموران تا روز سه‌شنبه فرصت دارند او را بازجویی کنند.
به رغم بازداشت دو مظنون یاد شده، پلیس هنوز موفق به شناسایی و دستگیری راننده کامیون نشده است.
دویچه وله