به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، فروردین ۱۴، ۱۳۹۶

احتمال رد صلاحیت حسن روحانی

شورای نگهبان:‌ حسن روحانی برای دوره بعدی باید دوباره تائید صلاحیت شود
سخنگوی شورای نگهبان بار دیگر درباره احتمال رد صلاحیت حسن روحانی گفت که صلاحیت رئیس جمهور محدود به چهارسال است و او برای دوره بعدی باید دوباره تائید صلاحیت شود.


عباسعلی کدخدایی در مصاحبه با هفته نامه «مثلث» که روز یکشنبه، ۱۳ فروردین، در وب سایت انتخاب بازنشر شد، درپاسخ به سئوالی درباره اعلام نامزدی حسن روحانی پس از دیدار با رهبر جمهوری اسلامی گفت که «ما راه خودمان را می رویم».
آقای کدخدایی اعلام کرد که تائید صلاحیت همه نامزدهای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری «به همان دوره چهار ساله محدود است».
وی اضافه کرد که اظهار نظر سابق شورای نگهبان درباره صلاحیت رئیس جمهور، برای چهار سال گذشته بوده است.
سخنگوی شورای نگهبان درعین حال اعلام کرد که سخنانش، طرح یک موضوع «کاملا حقوقی» است و نباید از آن برداشت سیاسی شود.
عباسعلی کدخدایی روز ۱۵ دی ۹۵ نیز گفته بود بود که این شورا همواره صلاحیت رؤسای جمهوری «مستقر» را نیز در دوره دوم نامزدی آنان بررسی می‌کند و «هیچ تضمینی» نیست که رئیس‌جمهور «مستقر» دوباره تأیید صلاحیت شود.
۱۰ روز پس از این سخنان نجات‌الله ابراهیمیان، دیگر عضو شورای نگهبان، گفت که از نظر حقوقی فرقی میان رئیس‌جمهور و دیگران نیست، و ممکن است صلاحیت رئیس‌جمهور هم رد شود.
در واکنش، برخی چهره‌های اصلاح‌طلب از جمله فیض‌الله عرب ‌سرخی، عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، هدف از مطرح شدن این بحث را «تضعیف روحیه اصلاح‌طلبان» دانسته‌اند.
در همین حال،‌ محمدرضا تابش، نایب رئیس فراکسیون امید مجلس، روز ۱۷ بهمن ۹۵، «از مرتفع شدن مشکل رد صلاحیت» حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ «با هدایت مقامات عالی‌رتبه نظام» خبر داد و تأکید کرد که هدف جنگ روانی علیه رئیس‌ جمهور، منصرف شدن او از نامزدی در انتخابات است.
آقای تابش جزئیات بیشتری درباره به گفته او «مرتفع شدن مشکل رد صلاحیت روحانی با هدایت مقامات عالی‌رتبه نظام» بیان نکرده بود.
اما وب‌سایت‌ها و شخصیت‌های سیاسی در ایران در برخی مواقع که امکان نام بردن صریح از رهبر جمهوری اسلامی را ندارند از او با عنوان «یک مقام عالی‌رتبه نظام» نام می‌برند.
روحانی برای پیروز شدن در انتخابات «کار ساده ای پیش روی ندارد»
شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ حمایت کرده است.
با این حال، مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس، اعلام کرد که آقای روحانی برای پیروز شدن در انتخابات «کار ساده ای پیش روی ندارد».
وی اضافه کرد:« از یک سمت، مشکلات متعددی را به پای این دولت نوشته اند و از سوی دیگر مشکلات داخلی در بین حامی هایش دارد که این نکات می تواند نقاط ضعفی برای او باشد».
به گفته آقای پزشکیان، اگر دولت بتواند نقاط قوت خود را« با شفافیت» مطرح کند و «نشان دهد کشتی در حال غرق شدن را به حالت ثبات رسانده و با قدرت در پیش است، می تواند مجدد اعتماد مردم را جلب کند».
وی همچنین گفت که دولت آقای روحانی «هوای کسانی که برای روی کار آمدن او زحمت کشیدند و از دولت پشتیبانی کردند را ندارد».
نایب رئیس مجلس افزود که در انتخابات ریاست جمهوری،‌ دو جریان اصلاحات و اصولگرایان نامزد خواهند داشت و کاندیدای جریان محمود احمدی نژاد «از پشتوانه لازم برخوردار نیست که بتواند قطب سومی در کارزار انتخابات ایجاد کند».
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز پنجم مهر ۹۵‌ تائید کرد که به آقای احمدی‌نژاد گفته است که «صلاح نیست» در انتخابات پیش رو شرکت کند.
با این حال، محمود احمدی‌نژاد در بیانیه‌ای ضمن حمایت از نامزدی حمید بقایی گفت که «مصمم» است «وظایف سیاسی و اجتماعی خود» را به گونه‌ای انجام دهد که برخلاف سال ۹۲ «افراد صالح» از «دایره انتخاب» حذف نشوند.
در همین حال، ناصر ایمانی، از چهره‌های اصولگرا، روز ۹ فروردین، در مصاحبه با وب‌سایت انتخاب گفته بود که حمایت آقای احمدی‌نژاد از حمید بقایی «در واقع به صراحت خلاف توصیه رهبری است، چراکه فضای انتخابات را دوقطبی می‌کند».
آقای بقایی که به عنوان یکی از نزدیک‌ترین یاران محمود احمدی‌نژاد مشهور است، خرداد سال گذشته به اتهام «اختلاس» بازداشت و در دی ماه همان سال آزاد شد.
غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه، در این باره توضیح داده که پرونده حمید بقایی همچنان مفتوح است اما این موضوع به تنهایی منجر به رد صلاحیت وی نخواهد شد و ممکن است نامزدی پرونده مفتوح داشته باشد و شورای نگهبان او را تائید صلاحیت کند.
درهمین حال، سخنگوی شورای نگهبان گفت که دستور رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر نامزد نشدن محمود احمدی نژاد به اطرافیان او «تسری» داده نمی شود و صلاحیت آنها « در چارچوب وضعیت خودشان» بررسی خواهد شد.
بر اساس گزارش ها،‌ فعالیت محمود احمدی نژاد در حمایت از حمیدرضا بقایی شدت گرفته و سخنرانی او در اهواز انتقادهایی را به دنبال داشته است.
محمود احمدی نژاد روز دوم فروردین در یک سخنرانی در اهواز گفت: «کسانی که فکر می کنند ملت نمی‌فهمند، نفهم‌ترین افراد روی زمین هستند. این چه سلطنتی است که در وجود بعضی‌ها پیدا شده،... بسیج شدید تا به ملت بگویید یارانه‌ها بد است و انجام ندهید؟ ۹۷ درصد چیزی را می‌خواهند، تو چرا خلاف ملتی؟ ۸۰ میلیون نفر نمی‌فهمند، تو می‌فهمی، همین ملت تو را بالا آورد».
در حالی که برخی از نزدیکان رئیس جمهوری سابق ایران از جمله علی‌اکبر جوانفکر مخاطب این سخنان را حسن روحانی دانسته‌اند، برخی از چهره های اصولگرا از جمله محسن رضایی، مخاطب این سخنان را رهبر جمهوری اسلامی می دانند.
در این میان،‌ آقای احمدی نژاد در مصاحبه‌ با خبرنگار خبرگزاری «افه» اسپانیا از ارائه پاسخ صریح در مورد برداشت‌ها از سخنرانی اخیرش در اهواز خودداری کرده است.