به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، تیر ۱۳، ۱۳۹۶

شرکت فرانسوی توتال قراداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را با ایران امضا کرد

امضای قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی میان توتال و ایران
 شرکت فرانسوی "توتال" روز دوشنبه ۳ ژوئیه قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی  با ایران را امضا کرد. بخش اول این قرارداد توسعه نزدیک به دو میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.پارس جنوبی بزرگترین منطقه گاز طبیعی در جهان محسوب می شود.
بگزارش خبرگزاری رویترز، توافق ابتدایی توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی که هزینه آن به ۴،۸ میلیارد دلار بالغ خواهد شد در ماه نوامبر ۲۰۱۶ میان شرکت نفتی توتال و شرکت ملی نفت ایران اعلام شده بود.
بر اساس قرارداد، شرکت توتال با سهم ۵۰،۱ درصد در کنار شرکت های پتروپارس با ۱۹،۹ درصد و شرکت ملی نفت چین با ۳۰ درصد کار توسعه و اکمال فاز۱۱ پارس جنوبی را بعهده خواهد داشت. بخش اول این قرارداد توسعه نزدیک به دو میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.
توتال در سالهای ۲۰۰۰ میلادی در توسعه فاز های ۲و ۳ پارس جنوبی نیز نقش بزرگی را بعهده داشت اما بعد از اعلام تحریم های بین المللی علیه ایران مجبور شد این کشور را ترک کند.
اکنون با قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، توتال اولین شرکت نفتی بزرگ جهان است که بعد از امضای توافق اتمی ژوئیه ۲۰۱۵ میان کشورهای غربی و ایران، یک قرارداد بزرگ را با تهران امضا می کند.
اعلام قرارداد میان توتال و شرکت ملی نفت ایران درست زمانی صورت گرفته که آمریکا به تازگی اعلام کرده است در صورت عدم رعایت توافق اتمی از سوی تهران تحریم های خود را علیه ایران تشدید خواهد کرد.
با این حال پاتریک پویانه، مدیر عامل توتال در ماه ژوئن  در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفت شرکت او از ریسک چنین قراردادهایی بخوبی آگاه است و هرگونه امگان دگرگون شدن و ضعیت در رابطه با ایران را در نظر گرفته است.
رادیو فرانسه