به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، تیر ۱۱، ۱۳۹۶

ایران چطور پناهجویان افغان را به جنگ در سوریه می فرستد:

حقوق ۸۰۰ دلاری

روزنامه نیویورک تایمز در نوشتاری به قلم علی لطیفی به مشارکت شهروندان افغانستان در سوریه پرداخته است. در این مطلب آمده است، جنگ و فقر مردم افغانستان را مانند دانه های ترکش به اقصی نقاط جهان پخش کرده است و میلیون ها افغان در کمپ های پناهندگی ایران و پاکستان و در کشورهای حاشیه خلیج فارس به کار مشغول شدند. مهاجرت ادامه یافته و حالا در چند سال گذشته آوارگان افغان به جغرافیای جدیدی پاگذاشته اند: میدان نبرد بشار اسد در سوریه.

نیویورک تایمز به عبدالامین ۱۹ ساله اشاره می کند که به امید کار از بامیان، یکی از فقیرترین استان های افغانستان به ایران رفت.

دو میلیون افغانستانی بدون شناسنامه و یک میلیون پناهجوی افغان در ایران زندگی می کنند.

دو سوم جمعیت بامیان با کمتر از ۲۵ دلار در ماه زندگی می کنند. فقر مطلق و نبود امکانات هزاران جوان را به مهاجرت غیرقانونی به ایران وامی دارد که بسیاری از آنان سرنوشتی چون امین پیدا کرده و به میدان جنگی که از آن مردمانی دیگر است وارد می شوند.

امین توانست در اصفهان به عنوان بنا کار گرفته و ماهی ۲۰۰ دلار درآمد داشته باشد. او سال گذشته با پس انداز خود برای زیارت راهی کربلا شد و پس از بازگشت تا سه ماه به دنبال کار گشت. او در ترس مدام از بازگردانده شدن به افغانستان بود.
زمستان گذشته مسئولان ایرانی پیشنهاد جالبی به عبد الامین کردند. او می توانست در ایران قانونی شده و از وحشت استرداد خلاصی یابد. ایران در ازای اعزام او به سوریه و «جنگ برای حفاظت از مقبره حضرت زینب» به او پیشنهاد اقامت ده ساله و حقوق ماهانه ۸۰۰ دلاری داد.

نیویورک تایمز نوشته است که در سال ۲۰۱۳ وقتی که ارتش اسد تضعیف شده و رزم را به شورشیان واگذار می کرد، ایران میلیارد دلار را به سوریه ریخت، نیروهای حزب الله را به آنجا آورد و شروع کرد به گردآوردی شبه نظامیان شیعه از عراق، افغانستان، پاکستان و دیگر نقاطی که جمعیت شیعه چشمگیر داشتند.

به نوشته این مطلب استفاده از شبه نظامیان شیعه در جنگ سوریه تلاشی دیگر از سوی ایران برای کنترل و نفوذ بیشتر در خاورمیانه و توسط قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس بود.

استخدام گردان فاطمیون در ابتدا از میان هزاره های شیعه افغان در دهه ۹۰ میلادی بود. استخدام سربازان افغان در ایران با استخدام افرادی مشابه آقای امین در سالهای اخیر شکل جدیدی پیدا کرده و ایران از مذهب شیعه پناهجویان افغان برای جنگ آنان در سپاهیان بشار اسد در سوریه استفاده می کند.

امین گفت که همراه با دیگر افغان های از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای حزب الله برای یک ماه آموزش دید. برخی آموزش تک تیراندازی دیدند و برخی برای کار با تانک آماده شدند.

به نوشته نیویورک تایمز آنان سپس به خطوط مقدم میدان جنگ سوریه در دمشق و حلب اعزام شدند.

صدای آمریکا