به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، تیر ۱۷، ۱۳۹۶

نامه تلخ داریوش مهرجویی در سالگرد درگذشت «کیارستمی»

کیارستمی گفت بدنم را شخم زدند
داریوش مهرجویی
داغیِ «تیر»  بر سینه خیلی‌ها نشست. نامه داریوش مهرجویی که خوانده شد، ذهن‌ها رفت  به ٢٢ تیر ٩٥، روز اندوه و اعتراض؛ موعد «فغان»  داریوش مهرجويي، همان روزی که کارگردان «هامون» با صدای بلند اعتراضش به مرگ «استاد فقيد» را فریاد زد.
حالا ١٤ تیر ٩٦ است؛ یک سال از رفتن کیارستمی می‌گذرد. تیر، انگار مأموریت دارد سینه‌ها را خراش بدهد و دردها را تراش.
مراسم سالگرد درگذشت عباس کیارستمی، «رسمی» است، رسمی نه به‌دلیل آمدن مسعود کیمیایی، بهمن فرمان‌آرا، همایون ارشادی، رضا کیانیان، لیلی گلستان و دیگران که اینها «رفقای عباس» هستند و با دعوت به محفل او نمی‌روند؛ رسمی از جهت حضور «وزیر»؛ وزیر بهداشت که تا یک هفته قبل‌تر معلوم نبود به این مراسم بیاید؛ ولی آمد، اگرچه قرار بود رئیس سازمان نظام پزشکی و رئیس پزشکی قانونی هم بیایند؛ اما مراسم بدون حضور آنها برگزار شد.

اجرای این مراسم را امیر پوریا و رضا کیانیان بر عهده داشتند. کیانیان آغازکننده مراسم  بود؛ از این گفت که مانند دیگر سینماگران  پیگیر پرونده بوده؛ اینکه  دوستان پزشک زیادی را می‌شناسد که «برخی از آنها دیوصفت و گروهی دیگر مانند فرشته پاک هستند».
کیانیان ادامه داد: «آقای کیارستمی فوت کردند و خیلی‌ها می‌گفتند خب باید مقصر  اعلام شود؛ اما بعدش چه؟ درحالی‌که پیگیری پرونده کیارستمی یک حرکت مدنی است، نه یک خواست شخصی. البته کیارستمی بیشتر  از اینکه مرده باشد، زنده است».


 امیر پوریا مأمور خواندن نامه تلخ مهرجویی شد:
«در این روزهای داغ تیرماه و سالروز عباس کیارستمی عزیز، بار دیگر درگذشت یار و همراه دیرینه‌ام را به خانواده و دوستان و هواداران این مرد بزرگ سینما و هنر ایران تسلیت می‌گویم.
هرچند هنوز بعد از گذشت یک سال نتوانسته‌ام مرگ مظلومانه و غافلگیرانه او را باور کنم. درحال‌حاضر فقط در انتظار نتیجه پرونده پزشکی عباس عزیز هستم و از وزیر محترم بهداشت پاسخی دقیق و روشن می‌خواهم.
چرا، چگونه و چه کسانی باعث غفلت شدند؟ و آیا از چنین سهل‌انگاری بزرگی در حق یکی از سرمایه‌های ملی کشورمان می‌شود چشم پوشید؟
سه بار او را شکافتند و بیهوش کردند و سه ماه زجر کشید... هرگز آخرین حرف‌هایش را فراموش نمی‌کنم:
«بدن مرا حسابی شخم زدند».
نامش گرامی، روحش جاوید، یادش گرامی. داریوش مهرجویی ۱۴ تیرماه ۱۳۹۶».

در این مراسم حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت، گفت: ما به همه سرمایه‌های اجتماعی و هنری افتخار می‌کنیم و عباس کیارستمی یکی از بهترین کارگردان‌های خوب و طلایی فرهنگ و هنر ایران بود.
بی‌محبتی‌های زیادی در حق کیارستمی شد و امروز برای میلیون‌ها نفر پرسش‌هایی درباره پرونده پزشکی کیارستمی مطرح شده است.


او افزود: متأسفانه وزارت بهداشت براساس قانون توان هیچ برخوردی را ندارد و فقط می‌تواند بر مراکز درمانی نظارت کند. حتی اگر مشکلی برای خود من مشکلی پیش بیاید، من هم باید به سازمان نظام پزشکی و پزشکی قانونی شکایت کنم.

متأسفانه فرایند صدور رأی درباره پرونده کیارستمی بسیار طولانی شد و اگر رأی زود‌تر صادر شود و سؤال‌های جامعه پاسخ داده شود و جامعه اقناع شود، به نفع همه جامعه پزشکی است.

سپس بهمن کیارستمی با تشکر از وزیر بهداشت و حریرچی، معاون وزیر، گفت:
متأسفانه به‌دلیل غایب‌بودن رئیس سازمان نظام پزشکی و پزشکی قانونی، این جلسه به نتیجه‌ای که می‌خواست نرسید.
او ادامه داد: ما از ابتدای شکایتمان دنبال گرفتن حکم نبودیم، بلکه تلاش کردیم یک گزارش درباره روند پزشکی به ما داده شود که داده نشد و متأسفانه اختلاف روایاتی درباره پرونده پزشکی وجود داشت.

امروز خواسته ما این است که خارج از حکم این پرونده یک گزارش دقیق داده شود و من از شما می‌خواهم یک گزارش دقیق ارائه دهید.


شرق