به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، فروردین ۲۱، ۱۳۹۶

«ویسپی» رقیب «تلگرام» در انتخابات؟!

«ویسپی» رقیب «تلگرام» می شود؟
با رقیب جدی تلگرام آشنا شوید


خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:
«پس از انتشار شایعاتی درباره تلاش دولتی‌ در آستانه انتخابات برای جایگزین‌کردن پیام‌رسان تلگرام با یک پیام‌رسان جدید چینی به نام ویسپی (Wispi) با مشارکت یک شرکت خصوصی ارائه‌دهنده اینترنت، چیزی نگذشت که عدله‌هایی مبنی بر رزروشدن آدرس اشخاص و کانال‌های پرمخاطب، این شایعات را تقویت کرد.

حتی گفته شده برای سرمایه‌گذاری و انتقال سرورهای این پیام‌رسان به ایران ٨٠‌ میلیارد تومان بودجه دولتی پیش‌بینی شده است». البته وزارت ارتباطات چنین موضوعی را تکذیب و در اطلاعیه‌ای بیان کرده است:
«سیاست حمایتی دولت از پیام‌رسان‌های بومی شفاف و برای همه یکسان بوده و درخصوص تعامل با سرویس‌دهندگان بین‌المللی نیز تاکنون هیچ مذاکره‌ای از سوی وزارت ارتباطات با پیام‌رسان مذکور انجام نشده است».

در پیگیری این موضوع خسرو سلجوقی، عضو هیئت عامل این سازمان در رأس موضوعات مهم در سازمان، فناوری اطلاعات گفته است:
«طبق برنامه‌های حمایتی سازمان یا در مقام مشورت، در جریان موضوعات این‌چنینی قرار می‌گیریم که برای مثال شرکت ایرانی مطرح می‌کرد که برای خرید یک پیام‌رسان خارجی به مبلغ ٤٠‌ میلیارد تومان مذاکره کرده است؛ اما یقین دارم هیچ مذاکره‌ای درباره پیام‌رسان ویسپی یا حمایت دولتی از این پیام‌رسان از سوی سازمان فناوری انجام نشده است».
او ادامه داده است: «نام پیام‌رسان ویسپی را از رسانه‌ها شنیده است».

پیام‌رسان Wispi یکی از تازه‌واردان قدرتمند این حوزه محسوب می‌شود؛ محصول یک توسعه‌دهنده نه‌چندان شناخته‌شده چینی که با امکاناتی ایده‌آل همچون برقراری تماس‌های رایگان اینترنتی، با جدیت بازار نقاط مختلف دنیا به‌ویژه ایران را هدف قرار داده و برای کنارزدن رقبای قدرتمندی همچون تلگرام و واتس‌اپ تلاش می‌کند.

این اپلیکیشن نه‌تنها امکان چت و گفت‌وگوی معمولی همچون تلگرام و واتس‌اپ را برای اعضای شبکه‌اش مهیا کرده، بلکه امکان برقراری تماس‌های اینترنتی و ارسال پیامک رایگان با بسیاری از کشورهای دنیا را در اختیارتان می‌گذارد.

ویسپی ضمنا به طور کامل از زبان فارسی هم پشتیبانی می‌کند و در تنظیمات اپ می‌توانید نوشته‌های انگلیسی محیط اپ را تماما به زبان مادری‌مان تغییر دهید.

این اپ به غیر از رابط کاربری گمراه‌کننده‌ای که دارد، فضای رم زیادی هم اشغال می‌کند. برای مثال حجم فایل نصب اپ در نسخه اندروید حدودا ٥٠ مگابایت است، پس از نصب به صد مگابایت می‌رسد و هنگام فعال‌بودن در پس‌زمینه چیزی در حدود ٢٠٠ مگابایت از رم را به خود اختصاص می‌دهد که همین می‌تواند عامل افزایش مصرف باتری و کندی سیستم‌عامل شود.

اما با وجود این مشکلات، شکی نیست که امکانات خوب و رایگان ارتباطی ویسپی برگ برنده‌اش محسوب شده و می‌تواند عامل استقبال کاربران ایرانی از آن در آینده‌ای نزدیک باشد.