به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، فروردین ۲۱، ۱۳۹۶

گزارشگران:بحران منطقه شدت میگیرد

جالب اینجاست که تحرکات و رایزنی های این طیف بسیار پیشتر از اقدام حمله شیمیایی مورد نظر صورت گرفته بود. دیدار ترامپ با رهبران کشورهای عربستان, ترکیه و اسرائیل مدت ها قبل انجام پذیرفت و به یقین قول و قرار های هنگفت میلیاردی درآمد های نفتی برای تامین هزینه ها و پشتیبانی از این حمله گذاشته شده است. از سوی دیگر مثلث روسیه , دولت بشار اسد و جمهوری اسلامی نیز بنظر میرسد که وزنه مقابل را در برابر این ائتلاف متمرکز تر نمایند. روسیه و ایران این حملات را محکوم کرده اند. کره شمالی چه بلحاظ سیاسی و چه از نظر جغرافیایی فاقد مولفه هایی است که...
*****
روند قطبی شدن هر چه بیشتر درگیری های نظامی در خاورمیانه سرعت بیشتری گرفته است. آمریکا استفاده از حمله هوایی شیمیایی را دستاویز حمله موشکی و وسیع خود به پایگاه هوایی دولت بشار اسد کرده و بر نگرانی های موجود در این منطقه افزوده است. عربستان, ترکیه و اسرائیل و قطعا کشورهای منطقه خلیج فارس با حمایت از این اقدام دولت ترامپ, پشت سر او صف بسته و می بندند. بریتانیا و آلمان و فرانسه نیز تا کنون از این حمله پشتیبانی کرده اند.
جالب اینجاست که تحرکات و رایزنی های این طیف بسیار پیشتر از اقدام حمله شیمیایی مورد نظر صورت گرفته بود. دیدار ترامپ با رهبران کشورهای عربستان, ترکیه و اسرائیل مدت ها قبل صورت گرفته و به یقین قول و قرار های میلیاردی درآمد های نفتی برای پشتیبانی از این حمله گذاشته شده است. از سوی دیگر مثلث روسیه , دولت بشار اسد و جمهوری اسلامی نیز بنظر میرسد که وزنه مقابل را در برابر این ائتلاف متمرکز تر نمایند.
 روسیه و ایران این حملات را محکوم کرده اند. کره شمالی چه بلحاظ سیاسی و چه از نظر جغرافیایی فاقد مولفه هایی است که بتواند مستقیم و تنگاتنگ در این معادلات شرکت جوید. با توجه به اقدامات و تهدیدات دولت ترامپ و چنانچه و به هر دلیلی آتش جنگ در آن منطقه افروخته شود, مختصات متفاوتی با تشدید بحران منطقه خاورمیانه  خواهد داشت.. آنچه بنظر میرسد و چنانچه روند نظامی موجود توسط ارتباطات حاشیه ای و دیپلماتیک متوقف نشود میتوان انتظار داشت که دامنه جنگ نیز وسعت گرفته و بر ویرانه های بجا مانده تا کنونی افزوده شود. آنچه محتمل است صدمات و خسارت های جانی بجا مانده از این روند پرشتاب نظامیگیری است که ابعاد هولناکی داشته و خسارات بمراتب گسترده تری بجا خواهد گذاشت. اوردوغان و دولتش از این واقعه بهره برده و سرکوب کردهای منطقه را دوچندان خواهد کرد.
این اقدام را میتوان به فرشته نجاتی دانست که دولت ترامپ را از مهلکه بحرانهای داخلی کشور آمریکا بیرون خواهد کشید و به نیروهای ارتجاعی داعش تنفسی جهت بازسازی میدهد. میتوان پیشبینی کرد که این اقدام دولت ترامپ از بحران و جنگ خانمانسوز در سوریه نمی کاهد بلکه بر آتش آن می دمد.
تاریخ جنگ ویتنام و اشغال کشور عراق و افغانستان نشان داده است که تئوریزه کردن لزوم توسل به سلاح و حمله نظامی و دخالت مستقیم از سوی امپریالیست ها تا کنون  تنها بر دروغ و صحنه سازی استوار بوده است. سناریو های  دروغین و بهانه های هجوم نظامی به کشورها اگر چه مصرف آغازین داشته است اما در درازمدت افشا شده اند و دروغین بودن انها پیدا. رژیم بشار اسد ظرفیت هر گونه جنایتی را داراست همانطور که دولت صدام حسین داشت اما امپریالیسم آمریکا برای کشور گشایی و تجاوز به حریم کشور های دیگر نیازمند ابزاری تبلیغاتی است که آنرا تدارک و تهیه می بیند.
دونالد ترامپ ضمن اشاره به دلایل حمله موشکی آمریکا به سوریه گفت بشار اسد به کودکان، زنان و افراد بی گناه حمله شیمیایی کرد و در این حمله بچه ها و نوزادان زیبا قربانی شدند.
و اضافه می کند که: هیچ فرزند خداوند نباید هدف و قربانی چنین درد و آزاری قرار بگیرد
این سخنان از زبان میلیاردری دیوانه بیرون می آید که برای انباشت سرمایه هنگفت خود تا کنون از هیچ جنایتی فرو نگذاشته است. تولید و فروش اسلحه, دامن زدن به رقابت های تسلیحاتی, افزایش سلاح های هسته ای و تخریب محیط زیست انسانها از اقدامات اولیه او بوده است.
واضح است که بزرگترین و بیشترین قربانیان اینگونه فجایع مردم غیر نظامی هستند و هم از اینرو گزینه حمله نظامی آمریکا به سوریه نه از باب پشتیبانی از دولت بشار اسد با سوابق جنایی اش که شایسته سرنگونی است, بلکه از زاویه دفاع از صلح و مردم سوریه, محکوم است.
07.04.2017