به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، فروردین ۱۲، ۱۳۹۶

رئیس جمهور برکنارشده کره جنوبی بازداشت شد

پارک گون هه

 متهم به فساد مالی و سوءاستفاده از 
مقام ریاست جمهوری


به درخواست دادستانی کره جنوبی، پارک گون هه، رئیس جمهور برکنارشده این کشور بازداشت شد. پارک متهم به فساد مالی و سوء استفاده از مقام ریاست جمهوری است. پارک تمامی اتهامات را رد کرده و همکاران خود را مقصر می‌داند.

با درخواست دادستانی کل کره جنوبی پارک گون هه، رئیس‌جمهور مخلوع این کشور راهی بازداشتگاه داشت. به گفته دادستانی کره جنوبی بازداشت موقت پارک دست‌کم ۲۰ روز خواهد بود.

پارک که ۶۵ سال دارد متهم به فساد مالی و سوءاستفاده از مقام ریاست جمهوری است. نخستین بازپرسی‌ها از رئیس جمهور پیشین کره جنوبی صورت گرفته است.
در درخواست دادستانی کره جنوبی برای بازداشت پارک آمده است: «متهم از قدرت فوق‌العاده‌ی خود به عنوان رئیس جمهور سوء‌استفاده کرده و از شرکت‌های خصوصی رشوه گرفته است. در مواردی نیز در آزادی شرکت‌های خصوصی مداخله کرده است. متهم هم‌چنین اطلاعات محرمانه دولتی را در اختیار افراد و شرکت‌های خصوصی قرار داده است.»
یکی دیگر از دلایل مهم برای بازداشت پارک نیز امکان "از بین‌بردن اسناد و مدارک" عنوان شده است.
 حال پس از بازداشت رئیس جمهور کره جنوبی دادستانی می‌تواند شکایت‌نامه‌ای با اتهاماتی نظیر "رشوه‌خواری، سوء‌استفاده از مقام و باج‌گیری" علیه پارک به دادگاه ارائه دهد. به گفته کارشناسان حقوقی تنها "جرم رشوه‌خواری" در کره جنوبی می‌تواند مجازات حبس ابد را در پی داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری رسمی کره جنوبی قرار است که پیش از ۱۷ آوریل علیه پارک اقامه دعوا شود. ۱۷ آوریل زمان آغاز مبارزات انتخاباتی برای تعیین رئیس جمهور جدید در کره جنوبی خواهد بود.
دویچه وله