به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، تیر ۲۰، ۱۳۹۶

ديدار جنجالي وكيل روسي با نزديكان رييس‌جمهور امريكا

يك برگ ديگر عليه خانواده ترامپ رو شد
دونالد جونیور ترامپ
دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا پس از پايان اجلاس گروه٢٠ تلاش زيادي براي نزديكي به روسيه انجام داد و حتي روز گذشته نيز توييت‌هايي در راستاي پيشبرد اهداف امريكا با همكاري روسيه منتشر كرد اما كماكان گروه‌هاي ضد روس در ايالات‌متحده دست از سر ترامپ برنمي‌دارند. روز گذشته واشنگتن‌پست گزارشي را منتشر كرد كه پسر بزرگ‌تر رييس‌جمهور دونالد ترامپ در ژوئن سال٢٠١٦ در برج ترامپ با وكيل روسي مرتبط با كرملين ديدار كردند كه در اين ديدار حلقه نزديكان ترامپ در جريان انتخابات رياست‌جمهوري نيز حضور داشتند.


در بيانيه‌اي كه شنبه‌شب به وقت نيويورك دونالد جونير منتشر كرد، تاييد كرد كه او در اين جلسه به صورت مقدماتي و كوتاه شركت كرده و به گفته او جرد كوشنر، داماد ترامپ و پل منفورت، رييس كمپين رياست‌جمهوري دونالد ترامپ نيز حضور داشتند. او در بيانيه خود عنوان كرد: اين ديدار در خصوص برنامه‌اي در مورد به سرپرستي گرفتن كودكان روسي توسط خانواده‌هاي امريكايي بود كه از سال‌ها پيش فعال بود و در آن زمان از سوي دولت روسيه اين برنامه پايان يافته بود و اين جلسه اصلا در مورد كمپين تبليغاتي نبود و پيگيري در اين زمينه وجود نداشت. از من خواسته شد كه در آن جلسه شركت كنم، اما نمي‌دانستم چه كسي در جلسه حضور دارد و گفتند كه با او ملاقات خواهم كرد. گفتني است كه اين جلسه روز شنبه توسط نيويورك تايمز منتشر شد و پسر ترامپ را اين‌گونه مجبور به واكنش كرد.


وكيل كوشنر در بيانيه‌اي اظهار داشت كه داماد رييس‌جمهور پيش از اين در جلسات خود در مورد تاييديه امنيتي‌اش اين موضوع را افشا كرده بود. اما اين گزارش به صورت عمومي در فهرست جلسه‌هاي خصوصي نزديكان ترامپ و روس‌ها در طول مبارزات انتخاباتي نيز اضافه شده است.


جلسه ميان ناتاليا وسلنيتسكايا و حلقه نزديك رييس‌جمهور در حالي منتشر شد كه يك روز پيش از آن دونالد ترامپ در هامبورگ آلمان با ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه براي نخستين‌بار ديدار كرد. به طوركلي در اين ديدار ولاديمير پوتين هرگونه دخالت روسيه در انتخابات ٢٠١٦را رد كرد.


وسلنيتسكايا به عنوان يكي از وكلاي روسيه در خصوص تحريم‌هاي عليه روسيه شناخته مي‌شود. به خصوص فعاليت در حوزه قانون مگنيتسكي كه متضمن منع بخشي از تعاملات امريكا با بانك‌ها و برخي موسسات روسي بود كه در زمينه نقض حقوق بشر در اين كشور فعاليت مي‌كردند. اين قانون در سال ٢٠١٢ در كنگره به تصويب رسيد و پوتين را به‌شدت خشمگين كرد از همين رو او قانوني را به تصويب رساند كه فرايند ارسال كودكان به امريكا متوقف شود.


يكي از كساني كه به‌شدت در زمينه اين تحريم‌ها لابي كرد، ويليام برويدر يكي از سرمايه‌گذاران امريكايي بود كه در روسيه فعاليت مي‌كرد. اين قانون به اين دليل به نام سرگئي مگنيتسكي نام گرفت كه او در سال ٢٠٠٩ پس از افشاي يك رسوايي مالي در روسيه به زندان رفت و تحت شرايط مشكوكي در زندان درگذشت؛ موضوعي كه بسيار مورد توجه رسانه‌هاي مختلف قرار گرفت.


اين قانون، اسامي افراد مختلفي را در روسيه فهرست مي‌كند كه از جمله آن مي‌توان به قضات و مقامات دولتي اشاره كرد كه به‌طور موثر در انجام كسب و كار در ايالات متحده فعال هستند را نشانه گرفته است. برويدر كه نقش عمده‌اي را در تصويب اين قانون داشت به واشنگتن‌پست گفت: من نمي‌توانم تصور كنم كه در اين جلسه به غير از قانون مگنيتسكي، درباره چيز ديگري بحث كرده باشند.


وسلنيتسكايا معمولا در امريكا به دفاع از مشتريان روسي خود در برابر ادعاهاي پولشويي كه توسط دولت ايالات متحده در زمينه تقلب مالياتي مطرح مي‌شود را انجام مي‌دهد. برخي از اين پرونده‌ها در ماه مه‌ حل و فصل شد. برويدر معتقد است كه وسلنيتسكايا نقش مهمي را در مبارزه در راستاي خنثي كردن قانون مگنيتسكي ايفا كرده است كه شامل نمايش يك فيلم مستند نيز در واشنگتن مي‌شود. وسلنيتسكايا درخواست‌هاي واشنگتن‌پست براي پاسخ به اين موضوع را بي‌جواب گذاشت اما او به نيويورك‌تايمز گفته بود كه شركت‌كنندگان در اين نشست درخصوص قانون مگنيتسكي و موضوع سرپرستي كودكان صحبت كردند. وي افزود: در اين نشست هيچ صحبتي در مورد مبارزات انتخاباتي رياست‌جمهوري مطرح نشد و من هرگز از جانب دولت روسيه عمل نكردم و هرگز با هيچ يك از نمايندگان دولت روسيه نيز مذاكره‌اي نداشتم. همچنين وكيل منفورت، رييس كمپين انتخاباتي ترامپ هرگونه اظهارنظر در خصوص گزارش نيويورك‌تايمز را رد كرد. وكيل كوشنر، جيمي گورليك نيز در بيانيه‌اي تاكيد كرد كه اين جلسه پيش از اين توسط آقاي كوشنر اعلام شده و موضوع جديدي نيست. وكيل كوشنر در ادامه تاكيد كرد كه به زودي فرم سوالات امنيتي آقاي كوشنر منتشر خواهد شد كه در ميان اشتباهات ديگران وي هيچ ارتباطي با مقام‌هاي خارجي نداشته است. و او خوشحال خواهد شد كه اطلاعات اضافي را ارايه دهد. همان‌طور كه كوشنر اعلام كرده مشتاق همكاري و به اشتراك گذاشتن آن چيزي است كه اطلاع دارد.

توييت‌هايي براي نزديكي به روسيه

دونالد ترامپ اما روز گذشته در خصوص ديدار خود با ولاديمير پوتين چند توييت را منتشر كرد. او گفت كه من تقريبا فشار زيادي به رييس‌جمهور پوتين در مورد دخالت روسيه در انتخابات آوردم اما او به‌شدت اين را انكار كرد. من قبلا نظرم را در اين خصوص داده‌ام. او همچنين در توييتي ديگر نوشت: ما در بخشي از سوريه آتش‌بس انجام داديم كه زندگي‌هاي بسياري را نجات خواهد داد. اكنون وقت آن است كه به طور سازنده با روسيه كار كنيم. پوتين و من در مورد تشكيل يك واحد امنيت سايبري كه يك نياز غيرقابل انكار براي جلوگيري از هك شدن در انتخابات و بسياري چيزهاي ديگر است، صحبت كرديم. وي در ادامه توييت‌هاي سريالي خود به دموكرات‌ها حمله كرد و گفت كه هنوز سوال من اين است كه چرا هنوز سرورهاي كنوانسيون حزب دموكرات در اختيار سيا و اف‌بي‌آي قرار نگرفته است و از آنها سوال نشده است. اين در حالي است كه نيكي هيلي، نماينده امريكا در سازمان ملل عنوان كرد كه بر هيچ‌كس پوشيده نيست كه روسيه در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا دخالت كرده است. با اين وجود دونالد ترامپ در ادامه توييت‌هاي خود يك بار ديگر به رسانه‌هاي دروغين اشاره كرد و ١٧ سازمان هوشمند عنوان كردند كه چرا اوباما قبل از انتخابات اقدامي انجام نداد. او در آخرين توييت خود در خصوص تحريم‌ها گفت و عنوان كرد تحريم‌ها در ديدار من با پوتين بحث نشد و تا زماني كه مشكلات اوكراين و سوريه حل نشود هيچ اتفاقي نخواهد افتاد.

  ميثم سليماني  / اعتماد