به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، تیر ۱۱، ۱۳۹۶

بحران آب به یک مساله امنیتی تبدیل شده است

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران از آنچه بی‌توجهی به کمبود آب در کشور خوانده، انتقاد کرده و گفت بحران آب در ایران وارد مقوله امنیتی شده است. به گفته ی علاءالدین بروجردی، به همین خاطر کمیته امنیت آب در مجلس تشکیل شده است.

کاهش میزان بارندگی در ایران و افزایش تقاضا برای مصرف آب و محدود بودن منابع آبی در این کشور از جمله دلایل بروز این بحران اعلام شده است. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در مشهد گفت: "کشور به لحاظ منابع آبی بسیار محدود بوده و جز کشورهای کم آب دنیا هستیم و بحران داریم و بحران آب عملا وارد مقوله امنیتی شده است."

این نماینده مجلس ایران گفته است در بسیاری از رودخانه‌های کشور، فاضلاب وارد آب شده و آب سالم را از بین می‌برد. در ایران صرفه جویی آب صورت نمی گیرد. سازمان های مسئول بارها به خصوص در فصل گرما به مردم در مورد "مصرف بی‌رویه" آب هشدار داده و خواهان کاهش مصرف آن شده‌اند.

ایران سال هاست با خشکسالی مواجه بوده و شماری از تالاب‌ها و دریاچه‌ها مانند هامون و ارومیه خشک شدند اما به گفته مقام‌های دولتی وضعیت دریاچه ارومیه در حال حاضر " تثبیت شده است." به غیر از خشکسالی، کارشناسان محیط زیست سیاست‌های حکومت در دو دهه گذشته را در این وضعیت مقصر دانسته‌اند.

به گزارش بی بی سی حمید چیت‌چیان، وزیر نیروی ایران سال پیش هشدار داده بود که "حیات، تمدن و بقای ایرانی به دلیل شرایط آبی کشور در معرض تهدید" است. او گفته بود "تامین آب برای شرب مردم به یکی از معضلات کشور تبدیل شده است".

بی بی سی