به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، تیر ۱۲، ۱۳۹۶

تظاهرات در آمریکا برای برکناری ترامپ ادامه دارد

تظاهرات علیه ترامپ در نیویورک، 14 ژوئن 2017
چندین تظاهرات در شهرهای بزرگ آمریکا، روز یکشنبه دوم ژوئیه، برای استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور برگزار می‌شود. درحالی که در آمریکا هیچ گاه روند استیضاح رئیس جمهور (impeachment) به فرجام خود نرسیده، بخشی از جامعه مدنی این کشور که مخالف ترامپ است، امیدوار است که او اولین رئیس جمهوری برکنارشده آمریکا باشد.

خبرنگار رادیو بین‌المللی فرانسه گزارش داده که حدود 40 تظاهرات با حضور ده‌ها هزار نفر در شهرهای مختلف آمریکا تدارک دیده شده است. تظاهرکنندگان از نمایندگان کنگره آمریکا می‌خواهند که به استیضاح دونالد ترامپ رأی دهند.

جان بونیفاز، یکی از برگزارکنندگان این تظاهرات، به رادیو بین المللی فرانسه گفته است: "رئیس جمهور تاکنون دو بند ضدفساد قانون اساسی را نقض کرده و اکنون نیز روشن است که او روند قضائی تحقیقات درباره کارزار انتخاباتی سال 2016 خود را مسدود کرده است."

سازمان برگزارکننده این تظاهرات تاکنون طوماری با یک میلیون امضا برای برکناری ترامپ امضا کرده، اما به گفته کورنتین سلین، کارشناس مسائل آمریکا، تصور این که روند استیضاح رئیس جمهوری آمریکا در ماه‌های آینده به پایان خود برسد، سخت است.

وی گفته است: احتمال این که این روند پیش از 2018 به پایان برسد کم است و حتی این احتمال وجود ندارد، زیرا جمهوری‌خواهان، در هر دو مجلس نمایندگان و سنا اکثریت را در اختیار دارند و سخت است که 22 نماینده و 15 سناتور برای متهم کردن و سپس برکناری ترامپ از اردوگاه جمهوری‌خواهان به اردوگاه مقابل بیایند.

با این حال، جب پاوکر، یکی از برگزارکنندگان تظاهرات علیه ترامپ گفته که هدف این تظاهرات ارسال یک پیام است. این که اگر اعضای کنگره به وظیفه خود در این باره عمل نکنند، باید مسئولیت آن را در انتخابات سال 2018 بر عهده بگیرند.

برگزاری تظاهرات اعتراضی در شهرهای مختلف آمریکا در حالی است که ترامپ روز شنبه بار دیگر به رسانه‌ها در این کشور حمله کرد و آنها را به انتشار "نفرت" علیه خود متهم کرد.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین از بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی برای پاسخ به منتقدان دفاع کرد و در توئیتر نوشت که در انتخابات سال 2016 با بهره‌گیری از این شبکه‌ها پیروز شد.

این موضع‌گیری ترامپ در ادامه جنگ لفظی با دو خبرنگار شبکه تلویزیونی ام‌اس‌ان‌بی‌سی است که مدعی هستند رئیس جمهوری آمریکا در توئیتر به آنان توهین کرده است.

رادیو فرانسه