به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، تیر ۱۷، ۱۳۹۶

محکومیت ده سال به بالا برای چهار مسیحی در ایران

کشیش ویکتور بت‌تمرز، هادی عسگری، کاویان فلاح محمدی و امین افشار نادری- عکس از سایت سازمان «ماده ۱۸»

یک گروه حقوق بشری خبرداده است چهار مسیحی ایرانی هر کدام به ده سال یا بیشتر زندان محکوم شده اند.

سازمان «ماده ۱۸» که می گوید در پی دفاع از حق آزادی اندیشه، عقیده و مذهب ایرانیان و به خصوص مسیحیان ایرانی است، روز جمعه ۱۶ تیر خبر داد قاضی دادگاه انقلاب، در تاریخ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ کشیش ویکتور بت‌تمرز، هادی عسگری و کاویان فلاح محمدی را هر کدام به ۱۰ سال زندان و امین افشار نادری را به ۱۵ سال زندان محکوم کرده است. این مسیحیان ایرانی، به علاوه هر کدام به مدت ۲ سال ممنوع‌الخروج شده‌اند.

این افراد هنوز امکان تجدیدنظر خواهی دارند.

به نوشته این سایت، امین افشارنادری و کاویان فلاح محمدی در تاریخ ۵ دیماه ۱۳۹۳ هنگام شرکت در جشنی که به مناسبت میلاد مسیح در منزل کشیش ویکتور برگزار می‌شد، دستگیر شدند. آنها به «اقدام علیه امنیت ملی از طریق راه‌اندازی و اداره گروه‌های خانگی و مسیحیت تبشیری» متهم شدند.

هادی عسگری، نوکیش مسیحی دیگر که به «اقدام علیه امینت ملی از طریق فعالیت در کلیساهای خانگی» متهم شده است در جشن کریسمس فوق الذکر شرکت نداشت، اما در ۵ شهریور ۱۳۹۵ طی هجوم مأموران انتظامی به باغی در فیروزکوه به همراه جمعی از شهروندان مسیحی دستگیر شدند. دیگر بازداشت شدگان این واقعه رامئیل بت تمرز، امین افشارنادری، محمد دهنوی و امیرسامان دشتی بودند. تا سه ماه پس از بازداشت، سه تن از آنها با قرار وثیقه های ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شده‌اند، اما امین افشارنادری و هادی عسگری بلاتکلیف در زندان ماندند.

گزارش سالانه حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا تاکید دارد که جمهوری اسلامی ایران همچنان حقوق اقلیت های مذهبی و بخصوص بهائیان و نوکیشان مسیحی را نقض می کند. تاکنون دهها نو کیش مسیحی با مجازات زندان در ایران مواجه شده اند.

صدای آمریکا