به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، تیر ۱۵، ۱۳۹۶

خامنه‌ای: هرچه می‌توانید روی موشک کار کنید

دشمن باید سیلی بخورد
مدتی است که علاقه به غنی‌سازی اورانیوم جای خود را به علاقه به موشک داده است. “برجام” شعار حق مسلم اتمی را خاموش کرد، اما از همان هنگام علاقه‌ی از پیش موجود به موشک، جای آن را گرفت. اکنون خامنه‌ای شعار این دلباختگی تشدید شده را تعیین کرده است: هرچه می‌توانید روی موشک کار کنید!
حکم تشویقی «هرچه می‌توانید روی موشک کار کنید» خطاب به سران سپاه، امروز در سایت رهبر منتشر شد. در این سایت آمده است:
«ساعاتی پس از یورش غرورآفرین موشکی سپاه پاسداران به مراکز تجمع داعش در دیرالزور سوریه، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی با جمعی از سرداران و فرماندهان سپاه دیدار کردند. بخشی از بیانات رهبر انقلاب در این دیدار که خردادماه گذشته برگزار شده بود، امروز چهارشنبه ۱۳۹۶/۴/۱۴ منتشر شد.

… کارتان خیلی عالی بود، خداوند از شماها قبول کند. این، عبادت ماه رمضان است. … هرچه میتوانید روی موشک کار کنید؛ ببینید دشمن چقدر روی موشک حسّاس است، پس بدانید که چقدر کارتان مهم است. … همگی میتوانید و تا میتوانید و امکان دارید کار کنید؛ دشمن باید سیلی بخورد.»

دو خبر موشکی

این سخنان رهبر دومین خبر موشکی روز است. خبر دیگر مربوط به کره شمالی است که اعلام کرد یک موشک قاره‌پیما آزمایش کرده است.
همواره میان جمهوری اسلامی و کره شمالی از نظر سیاست اتمی و موشکی رژیم‌های حاکم بر آنها مقایسه شده است. به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی با علاقه برنامه اتمی و موشکی کره شمالی و بی‌توجهی رژیم آن به بازتاب‌های بین‌المللی آزمایش‌های اتمی و موشکی‌ پیونگ‌یانگ را دنبال می‌کند. علاوه بر این شواهدی در دست هست حاکی از انتقال تکنولوژی موشکی از کره شمالی به ایران. در یک گزارش محرمانه سازمان ملل که در سال ۲۰۱۰ ابتدا توسط خبرگزاری رویترز منتشر شد، برخی از شواهد این همکاری ارائه شده است. در آن از جمله آمده است که ایران توسط هواپیماهای مسافربری دو کشور قطعاتی را برای ساختن موشک از پیونگ‌یانگ به کشور وارد می‌کند.

موشک و دعواهای جناحی

حمله موشکی‌ای که هیجان خامنه‌ای را برانگیخته، در شامگاه یکشنبه ۲۸ خرداد صورت گرفت. در اطلاعیه‌ای که سپاه پاسداران ساعتی بعد از این حمله موشکی منتشر کرد گفته شد که این حمله در پاسخ به حمله ۱۷ خرداد گروه «دولت اسلامی» (داعش) به مجلس شورای اسلامی و مقبره آیت‌الله خمینی که در آن ۱۷ نفر کشته و ۵۲  نفر زخمی شدند، انجام شده است.
حمله موشکی به سوریه از داخل خاک ایران، بازتاب رسانه‌ای نسبتا گسترده‌ای داشت. این حمله به طور نسبی موفق ارزیابی شد. مقامات نظامی ایران آن را بسیار موفق دانستند، اما کارشناسان نظامی، از جمله در اسرائیل، گفتند که مطمئن نیستند که همه موشک‌های پرتاب شده به هدف‌های تعیین شده اصابت کرده باشند.
اما در درون فضای سیاسی حکومتی، آتش موشک‌ها تأثیر محسوسی داشت. دعوا بالا گرفت بر سر اینکه فرمان آتش را چه کسی صادر کرده است. اصول‌گرایان می‌گفتند خود رهبر فرمان آتش را داده است، اما روحانی گفت که مسئول حمله “شورای امنیت ملی” بوده است.
گفته‌های رهبر، که امروز در سایت او منتشر شده، محتملا بر آتش این بحث در میان جناح‌ها خواهد دمید. این گفته‌ها شاهدی بر ولایت مطلقه رهبر بر امور موشکی تلقی خواهد شد.

رادیو زمانه