به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، آبان ۱۸، ۱۴۰۱

تداوم خیزش انقلابی و برپایی تجمع‌های اعتراضی

  فراخوان برای چهلم قربانیان کشتار زاهدان

خیزش انقلابی مردم ایران در روزسه شنبه ۱۷ آبان با برگزاری تجمع‌های اعتراضی در شهرها به ویژه از سوی دانشجویان و دانش‌آموزان ادامه یافت و فراخوان‌هایی هم از جمله برای برگزاری تجمع به مناسبت چهلم قربانیان «کشتار زاهدان» صادر شد.


بر اساس گزارش‌های رسیده به ایران اینترنشنال، خاکسپاری علی روزبهانی، معترضی که چهارم آبان در تهران گلوله خورده بود، در فضایی امنیتی انجام گرفت.


از سوی دیگر اما مراسم سوم نسرین قادری نیز به صحنه اعتراض علیه جمهوری اسلامی تبدیل شد و مردم معترض در مریوان در مراسم این زن کشته شده در اعتراضات سراسری، شعارهای ضد‌حکومتی سر دادند.



ویدیوی رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد دختری سر مزار این زن جوان، موهایش را کوتاه می‌کند.



برادر نسرین قادری در این مراسم گفت که پرونده خواهرش با علت «مرگ مشکوک و نامشخص» ثبت شده و پزشکی قانونی هنوز جواب مشخصی به خانواده او نداده است.



شعارهای مردم علیه علی خامنه‌ای در این مراسم در حالی سر داده شد که جمهوری اسلامی کشته شدن نسرین قادری را در اعتراضات تکذیب می‌کند.



طبق اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، قرار است مراسم ترحیم محمد قائمی‌فر، نوجوان ۱۷ ساله‌ای که در اعتراضات دزفول کشته شد نیز شامگاه سه‌شنبه در این شهر برگزار شود.


اعتراضات دانشجویی


بر اساس گزارش‌ها و ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال، دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف ایران از جمله دانشگاه‌های بهشتی، شریف، علوم پزشکی کردستان و نوشیروانی بابل در روز سه‌شنبه ۱۷ آبان‌ ماه تحصن کردند.



دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه در اعتراض به بازداشت میلاد عبدی، دانشجوی این دانشکده و سایر دانشجو‌یان، تجمع کرده و شعار سر دادند.


ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهند دانشجویان دانشگاه شریف در تهران با فریاد زدن «آزادی آزادی آزادی» شعار دادند: «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان».



ویدیویی دیگر که از این دانشگاه منتشر شده نشان می‌دهد دانشجویان با همراهی برخی از اساتید، در اعتراض به ممنوع‌الورودی دانشجویان و حمایت از دانشجویان زندانی، «سرود زن» را هم‌خوانی کردند.



در دانشگاه علم و فرهنگ در تهران، دانشجویان در تجمع اعتراضی خود شعارهایی چون «هیز تویی هرزه تویی، زن آزاده منم» و «امسال می‌ده کشته سپاه، مرگ بر کل نظام» سر دادند.



«توپ تانک مسلسل، زیر عبای رهبر» از دیگر شعارهای دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ است.



دانشجویان دانشگاه ارشاد دماوند نیز با شعار «هر یک نفر کشته شه، هزار نفر پشتشه» تجمع کردند.


شورای صنفی دانشجویان کشور در کانال تلگرامی خود نوشت که در تحصن دانشجویان دانشکده ریاضی دانشگاه بهشتی، درخواست آزادی پارسا شجاعی، دانشجوی رشته آمار این دانشکده که او را روز ۱۵ آبان بازداشت کردند، مطرح شد.



همچنین دانشجویان دانشکده معماری دانشگاه آزاد نجف‌آباد با شعار «آزادی آزادی آزادی» تجمع کردند.



کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان تصویری منتشر کرده که نشان می‌دهد دانشجویان دانشگاه فنی‌حرفه‌ای کرج ماست کارخانه میهن را که در سالن غذاخوری به آن‌ها داده شده بود، سوراخ کرده و در بیرون سالن قرار دادند.



اخیرا و در پی اعتراضات سراسری، کارزارهایی برای تحریم محصولات میهن راه‌اندازی شده است به این دلیل که عوامل امنیتی از ماشین‌های این شرکت برای جابه‌جایی خود و بازداشت‌شدگان استفاده کرده‌اند.


از سوی دیگر اما گروهی از فرهنگیان و بازنشستگان روز سه‌شنبه ۱۷ آبان برای مطالبات صنفی و حقوق و مزایای خود مقابل سازمان برنامه و بودجه در تهران تجمع کردند.


علاوه بر تجمع‌ها، دیگر حرکات اعتراضی نیز از سوی شهروندان ادامه یافت.


یک ویدیوی رسیده به ایران‌اینترنشنال یکی از این اعتراضات را نشان می‌دهد که در آن معترضان بامداد روز سه‌شنبه ۱۷ آبان‌، بنر قاسم سلیمانی را به آتش می‌کشند.



در روزها و ساعت‌های گذشته چندین فراخوان نیز برای تجمع در زاهدان و سایر شهرهای ایران به مناسبت چهلم کشته‌شدگان «جمعه خونین زاهدان» (جمعه هشتم مهر ماه) منتشر شد.


از جمله جوانان محلات تبریز که در همبستگی با سیستان و بلوچستان و چهلم کشتار زاهدان، برای برگزاری تجمع در روز چهارشنبه ۱۸ آبان فراخوان دادند.


در کشتار زاهدان به دست نیروهای امنیتی، حدود ۱۰۰ نفر از مردم زاهدان از جمله زنان و کودکان جان خود را از دست دادند.


خیزش انقلابی ایرانیان و حمایت از آن در دیگر کشورها


روز سه‌شنبه، همبستگی با خیزش ایرانیان علیه جمهوری اسلامی در دیگر کشورها نیز ادامه داشت و در ژاپن و کره جنوبی در حمایت از این خیزش، تجمع اعتراضی برگزار شد.