به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آبان ۱۷، ۱۴۰۱

فراخوان تجمع میلیونی

 در حمایت از مردم زاهدان و خاش...

khash_banner.jpg

ایران وایر - همزمان با ورود اعتراضات سراسری در ایران به هفته هشتم، سازمان هماهنگی اعتراضات بلوچستان، «سهاب»، فراخوانی برای برگزاری تجمع میلیونی صادر کرده و در آن از تمامی مردم در بلوچستان خواسته تا روز جمعه ۲۰ آبان‌ماه با حضور در زاهدان، در تجمع مردم این شهر، شرکت کنند.

در بیانیه سهاب آمده است که این تجمع در اعتراض به «تجاوز به دختران بلوچ، خون شهدای زاهدان و خاش، بازداشت دختران و پسران و تهدیهای روزانه به شخصیت‌های حق‌گو و سرکوب دانشجویان و مردم» برگزار خواهد شد.

همزمان گروه «جوانان سراسر کشور» نیز در تو‌ئیتر با حمایت از این فراخوان «تجمع میلیونی»، اعلام کرده‌اند که از مردم بلوچ و تجمع آنان در شهر زاهدان حمایت می‌کنند.

جوانان سراسر کشور از معترضان در گوشه و کنار ایران خواسته‌اند که روز جمعه، ۲۰ آبان ماه در حمایت از مردم زاهدان و سایر شهرهای سیستان و بلوچستان که به‌رغم سرکوب مرگ‌بار و شلیک مستقیم نیروهای نظامی در هفته‌های گذشته پس از برگزاری نماز جمعه تجمع کرده‌اند، به خیابان‌ها بیایند.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

آن ها همچنین نوشته‌اند: «ما خواهان حضور هر روزه جوانان سراسر کشور در خیابان هستیم و در این راستا فعالیت می‌کنیم.»

فراخوان تجمع میلیونی جوان ایران در حالی صادر می‌شود که روز یک‌شنبه، ۱۵ آبان ماه بعد از بیانیه ۲۲۷ نماینده مجلس برای «اعدام فوری»، معترضانی که به «محاربه» محکوم شده‌اند، سخنرانی نماینده چابهار در مجلس نیز درباره کشتار مردم بلوچ، قطع شد.

«معین‎الدین سعیدی» نماینده چابهار در مجلس، با اشاره به سرکوب خونین ( جمعه ۸مهر۱۴۰۱) در زاهدان، به تفاوت نحوه «برخورد» با معترضین در استان سیستان‌و‌بلوچستان اشاره کرده و گفته بود: «سوال اینجاست در دیگر نقاط کشور گلوله مشقی و پلاستیکی و در بلوچستان گلوله جنگی؛ بیش از یک سوم کشته‌شدگان ناآرامی‌های کشور متعلق به بلوچستان بوده است...»

بنا بر گزارش‌ها، دست‌کم ۱۰۰ نفر، از جمله چندین کودک در اعتراضات روز جمعه ۸ مهرماه در زاهدان به ضرب گلوله‌های جنگی ماموران امنیتی و نظامی کشته شده‌اند.

در جمعه‌های بعدی نیز ده‌ها نفر دیگر، از جمله ۱۶ نفر دیگر در اعتراضات روز جمعه ۱۳ آبان در شهر خاش جان باخته‌اند.