به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، خرداد ۱۳، ۱۳۹۶

سود معاملات ترامپ در رياض در جيب شركت‌هاي اسراييلي


سفر دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا به خاورميانه و ميزباني تشريفاتي عربستان از او و خانواده‌اش شايد يكي از موفقيت‌هاي ترامپ بعد از انتخابات رياست‌جمهوري امريكا باشد؛ عربستان كه در طول دوران رياست‌جمهوري باراك اوباما رابطه چندان صميمي با امريكا به عنوان يكي از شركاي ديرينه آل‌سعود نداشته به گمان خود از فرصت پيش آمده استفاده كرده و با قراردادهاي چند صد ميليارد‌دلاري در زمينه‌هاي اقتصادي و نظامي امريكا را به آغوش رياض بازگردانده است.

با اين وجود بسياري از تحليلگران و كارشناسان سياسي معتقدند كه ترامپ در جريان سفرش به خاورميانه يكي از وعده‌هاي خود در جريان كمپين‌هاي انتخاباتي كه بازگرداندن پول‌هاي امريكا از كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس بود را محقق كرده است و همان‌گونه كه وعده داده بود هزينه سال‌ها حمايت‌هاي امريكا از متحدانش در خاورميانه را از عربستان پس گرفته و به سران كشورهاي عربي يادآور شد كه واشنگتن قرار نيست در جنگ‌هاي آنها و به جاي آنها حضور داشته باشد.



در همين راستا روزنامه المصري اليوم در مقاله‌اي به قلم اسامه غريب با عنوان «ثروت‌هاي حرام و پراكنده و رهاشده عربي» با اشاره به موفقيت ترامپ در جريان سفرش به رياض و امضاي بزرگ‌ترين معامله تسليحاتي و دوشيدن پول‌هاي عربستان سعودي به پيام توييتري ترامپ بعد از بازگشت به واشنگتن اشاره مي‌كند كه ترامپ گفته بود «ميلياردها دلار از خاورميانه آوردم و اين يعني شغل... شغل... شغل»

اين تحليلگر عرب مي‌نويسد: روزنامه اسراييلي ذا ماركر اخيرا فاش كرد كه شركت‌هاي تسليحاتي اسراييلي به بخش زيادي از سود معاملات بزرگ و هنگفت دونالد ترامپ با طرف سعودي در سفرش به رياض دست‌يافتند. بر اساس گزارش اين روزنامه اقتصادي اسراييلي بسياري از شركت‌هاي اسلحه‌سازي در اسراييل با كارخانه‌هاي اسلحه‌سازي امريكا براي تامين تسليحات و سيستم‌ها و سامانه‌هاي جنگي در چارچوب معامله ١١٠ ميليارد دلاري همكاري مي‌كنند، قراردادي كه در خلال ١٠ سال تا ٤٦٠ ميليارد دلار قابل افزايش است.

بر اساس اين گزارش كه توسط حوجي عميت محقق اسراييلي تهيه شده، معاملات تسليحاتي امريكا با سعودي موجب رونق و جهش در فعاليت شركت‌هاي اسلحه‌سازي اسراييل خواهد شد. قراردادهاي امضا شده ميان امريكا و عربستان، جهشي در توليدات شركت‌هاي اسراييلي ايجاد خواهد كرد و با توجه به حجم بالاي تقاضا كه بايد در مدت مشخص تحويل داده شود، برنامه‌هاي توليدي اين شركت‌ها گسترش خواهد يافت.
اين نشريه اسراييلي خاطرنشان كرد كه كارخانجات نظامي امريكايي كه عهده‌دار تهيه سلاح و سامانه‌هاي جنگي براي عربستان شده‌اند (از جمله شركت‌هاي لاكهيد مارتين، نورتو گروپ گورمن و ريتيون) گاهي براي توليدات شركت صنايع نظامي اسراييلي «رافائل» بازاريابي مي‌كنند.

 به نوشته اين نشريه، با توجه به اينكه رافائل، شركت سهامي عام و وابسته به رژيم «اسراييل» است، سياستمداران و نظاميان «اسراييلي» به دستاوردهاي اقتصادي هنگفتي كه قرارداد تسليحاتي عربستان و امريكا براي اقتصاد «اسراييل» به دنبال خواهد داشت، توجه ويژه‌اي دارند. روزنامه ماركز همچنين به نقل از يك مسوول بارز در وزارت جنگ رژيم صهيونيستي نوشت:

قراردادهاي هنگفتي كه ميان رياض و واشنگتن امضا شده، قدرت رقابت شركت‌هاي تسليحاتي اسراييلي در امريكا را افزايش خواهد داد، زيرا اين قراردادها موجب بهبود ظرفيت و توان شركت‌هاي اسلحه‌سازي اسراييلي و ايجاد فرصت‌هاي شغلي گسترده‌اي مي‌شود و با توجه به نياز شركت‌هاي امريكايي به همكاري با شركت‌هاي اسراييلي، اين شركت‌ها، براي تامين بسياري از تقاضاهاي اين قراردادها، فعاليت خواهند كرد.

در حالي كه امريكا به تل‌آويو اطمينان خاطر داده بود كه قرار نيست برتري تسليحاتي اسراييل كاهش پيدا كند، بعد از امضاي قراردادهاي هنگفت نظامي از سوي امريكا با امارات و عربستان، برخي رسانه‌هاي اسراييلي ابراز نگراني كرده بودند كه اين قراردادها ممكن است بر برتري نظامي رژيم صهيونيستي در خاورميانه تاثيرگذار باشد، مهرين فروزانفر، مشاور اقتصادي سابق ستاد ارتش اسراييل نيز در همين راستا و در خصوص دستاورد ديگري براي اسراييل در پي توافق تسليحاتي واشنگتن با رياض گفت:
هرچند قراردادهاي تسليحاتي ميان عربستان و امريكا، تاثيري بر برتري تسليحاتي «اسراييل» نمي‌گذارد، اما در عوض، بهانه لازم را مي‌دهد تا از دولت امريكا بخواهد، سلاحي ويژه به «اسراييل» بدهد كه تاكنون ايالات متحده به «اسراييل» نداده است. تحليلگر مصري در پايان مقاله خود تاكيد مي‌كند:

گزارش نشريه ذا ماركر اسراييل پايان مي‌يابد، ولي حيرت و شگفتي ملت‌هاي عربي از آينده خود كه در دست امريكايي‌ها و اسراييلي‌ها افتاده و آنها هر طور بخواهند با آن بازي مي‌كنند، پاياني ندارد و روشن است كه ثمره و نتيجه معامله ترامپ در رياض نه‌تنها نصيب واشنگتن و نيويورك خواهد شد و هيچ بيكاري در خيابان‌هاي اين دو شهر باقي نخواهد ماند، بلكه ثمره آن نصيب خيابان‌هاي ديزنگوف در تل آويو هم خواهد شد اسراييلي‌ها نيز جيب‌هاي خود را از ولخرجي‌هاي ثروت‌ها و دارايي‌هاي حرام و پراكنده و رهاشده عربي پر خواهند كرد.


اعتماد