به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، خرداد ۱۵، ۱۳۹۶

عربستان سعودی، بحرین، امارات و مصر روابط سیاسی خود را با قطر قطع کردند

قطع روابط دیپلماتیک چهار کشور عربی با قطر
پس‌ از اینکه ابندا عربستان سعودی و سپس بحرین اعلام کردند برای حفاظت از منافع ملی، مبارزه با افراطی‌گری، و دخالت قطر در مسائل داخلی کشورشان با این کشور قطع رابطه سیاسی می‌کنند، امارات متحده عربی و مصر هم روابط سیاسی خود با قطر را پایان دادند.

عربستان و بحرین صبح روز دوشنبه پنج ژوئن/۱۴ خرداد اعلام کردند که تمام مرزهای خود را به روی قطر و شهروندانش خواهند بست. آنها همچنین روابط زمینی، دریایی و هوایی خود با قطر را قطع کردند. آنها به دیپلمات‌های خود ۴۸ ساعت و به شهروندان خود ۱۴ روز فرصت داده‌اند تا خاک قطر را ترک کنند.

وزارت امور خارجه مصر در بیانیه‌ای گفت که کل حریم هوایی و بنادر این کشور به روی قطر بسته است.

خبرگزاری دولتی عربستان «آژانس سعودی پرس» بیانیه رسمی پادشاهی را خواند و گفت که این حرکت برای حفاظت از امنیت عربستان سعودی در مقابل «خطر تروریسم و افراطی‌گری» لازم است.

عربستان همچنین گفته است که تمام نیروهای قطر را از جنگ در یمن اخراج خواهد کرد.

وزارت امور خارجه بحرین با صدور بیانیه‌ای قطر را به تحریک رسانه‌ای، حمایت از فعالیت‌های گروه‌های مسلح تروریست، تأمین بودجه گروه‌های نزدیک به ایران برای انجام خرابکاری و گسترش هرج و مرج در بحرین، متهم کرد.

بحرین شهروندان قطری را از کشور خود اخراج کرده و به آنها دو هفته فرصت داده است که خاک بحرین را ترک کنند.
این‌که این چهار کشور مرزهای هوایی خود را به قطر بسته‌اند، اثر مستقیم بر شرکت هواپیمایی قطر خواهد داشت که سهم عمده‌ای از ترافیک هوایی در خاورمیانه دارد.

خبرگزاری دولتی امارات متحده عربی WAM قطر را متهم به «پشتیبانی از تروریست‌ها، سازمان‌های افراطی و فرقه‌ای» کرد.
این چهار کشور پیش از این و در زمان بهار عربی قطر را متهم کرده بودند که از گروه‌های افراطی از جمله اخوان المسلمین حمایت می‌کند.

اما اکنون اختلاف میان قطر و کشورهای عربی خلیج پس از هک ایمیل‌ها و سرورهای آژانس خبری دولتی قطر افزایش یافته است.

در اواخر ماه مه ۲۰۱۷، قطر ادعا کرد که هکرها، سایت آژانس خبری دولتی این کشور را هک کرده‌اند. آنچه پس از این هک منتشر شد نظرات محرمانه مقامات قطری در مورد ایران و اسرائیل، کشورهای عربی دوست قطر، از جمله عربستان بود.

در این هک، نظرات شخصی حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر کشور قطر، در مورد ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی و دیگر رهبران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس هم منتشر شد؛ همچنین نظرات او در مورد سوریه و انتقادهایش از سیاست خارجی آمریکا در منطقه. در محتواهای منتشرشده امیر قطر از لحن تخاصمی دونالد ترامپ، رئیسی جمهوری آمریکا، نسبت به ایران انتقاد کرده بود و گفته بود که عمر ریاست جمهوری او کوتاه خواهد بود.

قطری‌ها گفتند تمام محتواهای نسبت داده شده به امیر قطر خبرسازی و تهمت دروغ است.
مقامات عربستان با خشم پاسخ دادند و رسانه‌های قطری، از جمله شبکه‌های خبری «الجزیره» که در دوحه مستقر است را مسدود کردند.

سوم ژوئن به ایمیل یوسف العتیبه، سفیر امارات متحده عربی در آمریکا حمله متقابل شد. پس از هک کردن او، ایمیل‌هایش منتشر شد؛ از جمله مکاتبات العتیبه با «بنیاد دفاع از دموکراسی» (FDD) در آمریکا که از گروه‌های محافظه‌کار فعال در زمینه مشاوره سیاسی است. بخشی از مکاتبات سفیر امارات و «بنیاد دفاع از دموکراسی» در مورد قطر که رسانه ای شده مربوط به یافتن راهکار سیاسی برای تشویق آمریکا به پایان دادن به همکاری‌های نظامی‌ با قطر و بستن پایگاه نظامی‌اش در این کشور  است.

اعضای شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس در سال ۲۰۱۴ هم با قطر بر سر حمایت‌های این کشور از اخوان المسلمین و محمد مرسی در مصر اختلاف پیدا کردند.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین در ماه مارس ۲۰۱۴ سفرای خود را از قطر به خاطر شکاف پیش آمده حول موضوع اخوان المسلمین فرا خواندند.  در سال ۲۰۱۴، عربستان و مصر، قطر را متهم کردند که به وسیله شبکه‌های خبری خود از جمله «الجزیره» در امور داخلی مصر دخالت می‌کند.

تاکنون به مانند اختلاف‌های بین عربستان و قطر در سال ۲۰۱۴ عمان و کویت، دو کشور دیگر عضو شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس، بر علیه قطر اعلام موضع نکرده‌اند

رادیو زمانه