به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۱۹، ۱۳۹۶

داعش ویدیوی 'مهاجمان حمله مرگبار تهران' را منتشر کرد

گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) ویدیوی جدیدی را منتشر کرده است که می‌گوید عاملان حمله اخیر به یکی ساختمان‌های مجلس ایران و آرامگاه آیت الله خمینی، پیش از انجام عملیات خود آنرا ضبط کرده‌اند.
شبکه اعماق - وابسته به داعش - که پیشتر ویدیوی لحظاتی از حمله مرگبار چهارشنبه را منتشر کرد، ویدیوی تازه را پخش کرده است.
محلی که در ویدیو به چشم می خورد این احتمال را قوت می‌بخشد که این ویدیو در ایران تصویربرداری شده است به ویژه با توجه به شکل لوله و شیرهای گازی که در تصویر دیده می‌شود.
در این ویدیو سه مرد نقابدار و دو مرد که به دوربین پشت کرده اند دیده می شوند. یکی از نقابداران پس از قرائت یک دعای عربی، به زبان کردی مردم را به جهاد تشویق می‌کند.
او می گوید: «به خواست خدای پروردگار این کتیبه (گردان)‌ جهاد را در ایران کلید می‌زند و امیدواریم که برادران عزیز به آن بپیوندند و این شمعی را که ما روشن کردیم خاموش نکنند و در تکفیر رافضیان و شناساندن آنان به همگان و قتل آنها تردید نکنند.»
رافضیان به معنای سرکشی کنندگان،‌ عنوان تحقیرآمیزی که اعضای گروه‌های سنی‌ تندرو برای شیعیان به کار می‌برند.
تلویزیون و خبرگزاری های ایران چهارشنبه در گزارشی برای نخستین بار تصاویر دوربین‌های مداربسته از لحظه ورود مهاجمان به داخل ساختمان ملاقات مردمی مجلس را نشان دادند. در آن گزارش مفصل گفته شد که پنج مهاجم واحدی از یک تیم بزرگتر بودند که بنا داشته اند در سالروز درگذشت آیت الله خمینی (14 خرداد) انفجارهایی را ترتیب دهند.
این در حالیست که در ویدئوی تاز‌ه داعش مرد نقابداز می‌گوید این نخستین واحد (گردان) عملیاتی داعش در ایران است و ابراز امیدواری می کند که آخرین گردان نباشد.
مرد نقابدار می گوید: «... به اذن پروردگار این جهاد را شروع کنید. عملا. خونشان را بریزید همان طور که آنها خون مسلمانان را در همه کشورها می ریزند.»
او می افزاید: «آنها را می بینید که فتنه شان به موصل و سوریه و یمن و لیبی رسیده و همه جا در برابر اهل اسلام ایستاده اند. به طور قطع و یقین دستشان در دست یهودیان در خاورمیانه است.»
مردم نقابدار در پایان تاکید می کند که پیامش تهدیدیست برای حکومت عربستان سعودی و این که «آل سعود باید بدانند که بعد از ایران نوبت آنهاست.»
او می گوید: «باید بدانند که سربازان دولت اسلامی فقط سربازان خدای پروردگارند. فقط برای خدای پروردگار می جنگند. مزدور هیچکس نیستند. نوکر هیچکس نیستند. فقط فرمانبر خدا و پیغمبر خدا هستند. فقط حرف آنها را (خدا و پیغمبر خدا) قبول می کنیم و برای آنها می جنگیم نه ایران نه عربستان.»


مقامات ایرانی می‌گویند مهاجمان که در آن واقعه کشته شدند ایرانی‎هایی بودند که به داعش پیوستند.
بنا بر بیانیه وزارت اطلاعات ایران، تیم عملیاتی داعش متشکل از پنج نفر بود که «از عناصر تروریست سابقه‌دار وابسته به گروه‌های وهابی و تکفیری بودند که پس از جذب به گروهک تروریستی داعش، از کشور خارج گردیده و در جنایات این گروهک تروریستی در موصل و رقه مشارکت داشته اند.»
این بیانیه می افزاید: «عناصر مذکور در اجرای عملیات تروریستی در مردادماه سال ۱۳۹۵، تحت فرماندهی ابوعایشه از فرماندهان رده بالای داعش وارد کشور شده و قصد اجرای عملیات تروریستی در شهرهای مذهبی را داشتند که پس از انهدام کامل شبکه و ضربه به نفرات اصلی این کیس ازجمله هلاکت ابوعایشه؛ از کشور متواری گردیده بودند.»
خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) به نقل از سازمان پزشکی قانونی کشور تازه‌ترین تعداد کشته‌ها را ۱۷ نفر اعلام کرده است. این خبرگزاری می گوید که ۴۶ نفر هم زخمی شدند.
علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیشتر از دستگیری یک مظنون زن خبر داده بود که «در اختیار نیروهای اطلاعاتی است که بازجویی‌های لازم صورت گیرد تا عوامل و اطلاعات کافی نسبت به ماهیت آنها به دست آید.»
محمد جواد جمالی، یکی از اعضای هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است که مظنون زن «وظیفه راهبری و راهنمایی تروریست‌ها را داشته است.»
او افزود: «روز گذشته بعد از حادثه تروریستی حرم یک زن در دام نیروهای امنیتی و انتظامی گرفتار شد. این تروریست اصالت ایرانی داشته و اهل بخش‌های جنوبی کشور است.»
هم زمان، محسن همدانی، معاون امنیتی استاندار تهران، گفته است که مراسم تشییع جنازه قربانیان، جمعه پس از نماز جمعه برگزار خواهد شد.
شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی به نقل از آقای همدانی گزارش داده است که مراسم در دو بخش انجام می‌شود:
«در بخش اول ساعت ۱۰ صبح فردا مقامات و مسئولان کشور در داخل ساختمان مجلس به پیکرهای این شهیدان بزرگوار ادای احترام خواهند کرد. در این بخش امکان حضور مردم به دلیل کمبود جا فراهم نیست».
«پس از آن در بخش دوم، بعد از نماز جمعه، پیکرهای این شهیدان در خیابان انقلاب (از دانشگاه تهران تا چهار راه حافظ) تشییع خواهد شد و مردم با شهیدان سرافراز دفاع از امنیت و آرامش ایران وداع خواهند کرد.»
بی بی سی