به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، خرداد ۱۱، ۱۳۹۶

انفجار در کابل افغانستان: دست‌کم ۹۰کشته و ۴۶۱ زخمی

در انفجار یک خودرو بمب‌گذاری شده که صبح روز چهارشنبه ١٠جوزا (خرداد) / ۳۱ ماه مه، در محله دیپلماتیک کابل روی داد، دست‌کم ۹۰ غیرنظامی، از جمله زنان و کودکان کشته و ۴۶۱ نفر دیگر زخمی شدند. وزارت کشور افغانستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این انفجار توسط یک حمله‌کننده انتحاری و در میدان زنبق در منطقه دهم شهر کابل صورت گرفته است.

وزیر امور اروپائی دولت فرانسه اعلام کرد که در این حمله به سفارتخانه‌های آلمان و فرانسه در کابل خسارت وارد شده است. همچنین جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران نیز گفته که "کل سفارت ما تخریب شده و همکاران ما برخی جراحات سطحی برداشتند ".


انفجار این خودرو مملو از مواد منفجره ساعت ۸ و ۳۰ دقیقۀ صبح چهارشنبه به وقت محلی روی داد.

شاه‌حسين فروغ قوماندان امنيه کابل، در محل رويداد به خبرنگاران گفت که اين حمله، توسط فردی که فاضلاب چاه‌ها را انتقال مى‌دهد انجام شد.


علاوه بر ساختمان دفتر امنیّت ملّی افغانستان، سفارت آلمان، ساختمان‌های شبکۀ یک تلویزیون و شرکت مخابرات روشن در نزدیکی محل انفجار واقع شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ار.اف.ای. در کابل شدت این انفجار چنان بود که شیشه‌های ساختمان‌ها تا یک کیلومتر دورتر از محل رویداد شکست.

محمدادريس سرورى مسوول امنيتى سفارت آلمان در کابل نیز به پژواک گفت که دو محافظ افغان اين سفارت نيز کشته ‌شده‌اند.
پژواک به نقل از شاهدان عينى اضافه کرد که بخشی از ساختمان سفارت آلمان در کابل نيز در اين حمله تخريب شده است. 

ميرويس ياسينى نماينده ولسى جرگه نیز گفته که انفجار امروز تا حدى قوى بود که زمين را تا ١٥ متر حفر کرده است.


شورای امنیت سازمان ملل، انفجار بزرگ کابل را «حمله‌ای وحشیانه و بزدلانه» توصیف کرده و از همه کشورها خواسته‌است با همکاری با دولت افغانستان به یافتن عوامل آن کمک کنند. کشورهای مختلف از جمله آمریکا و ایران، حمله را محکوم کرده‌اند.
۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد ۱۰ خرداد ماه در بیانیه‌ای مشترک تاکید کرده‌اند «تروریسم، به‌ هر شکل و نحوه‌ای، یکی از جدی‌ترین تهدیدها برای امنیت و صلح جهانی‌ست».

در محله دیپلماتیک پایتخت افغانستان، صبح چهارشنبه، دست‌کم ۹۰ کشته و بیش از  ۴۶۱ زخمی برجای گذاشته‌است. شمار کشته‌شدگان طی ساعت‌های گذشته افزایش یافته و تعداد زیادی شهروند زن و کودک نیز در میان قربانیان و مجروحان هستند.
با بیرون آوردن پیکر تعداد دیگری از جان‌باختگان، وزارت بهداشت افغانستان ابراز نگرانی کرده‌است که آمار قربانیان افزایش بیشتری پیدا کند.

در حال حاضر هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته‌است؛ حملات مشابهی در گذشته توسط گروه موسوم به حکومت اسلامی، و گروه طالبان، انجام شده‌است. یک سخنگوی طالبان گفته‌است این گروه مسئول انفجار روز چهارشنبه نیست و آن را «محکوم می‌کند».

پلیس کابل می‌گوید مواد انفجاری داخل یک خودروی باری، در محله «وزیر اکبر خان»، جاسازی شده بود. نجیب دانش، سخنگوی وزارت داخله/کشور افغانستان به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفته است شدت انفجار به اندازه‌ای بود که بیشتر از ۵۰ خودرو در محل نابود شده یا آسیب دیده‌اند.

رادیو آزادی، بخش دری رادیو اروپای آزاد/رادیو آرادی، به نقل از یک منبع امنیتی افغانستان که نامش فاش نشده، گفته است تهدید در مورد حمله احتمالی به محله وزیر اکبر خان، «از قبل وجود داشت» و اطلاعات در این مورد به اطلاع نهادهای مربوطه، از جمله وزارت کشور و تاسیسات خارجی و داخلی در منطقه، رسیده بود.

اما وزارت کشور افغانستان گزارش‌های مشابه را رد کرده و گفته‌است هیچ اطلاعی درباره احتمال وقوع این انفجار نداشته‌است. با وجود این رادیو آزادی می‌گوید «انتقادهای شدید» پیرامون انفجار روز چهارشنبه شکل گرفته‌است.

ارگ رئیس‌جمهوری افغانستان، با انتشار بیانیه‌ای حمله کابل را «جنایتی بزرگ» نامیده که توسط «گروه‌های تروریستی که با شعار اسلام دست به کشتار بی‌رحمانه مردم و جنایت جنگی» می‌زنند، رخ داده‌است.

واکنش‌های جهانی
به گفته کاخ سفید، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در تماس تلفنی با اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، ضمن ابراز هم‌دردی، حمایت خود را از شهروندان آن کشور اعلام کرده‌است.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، حملات تروریستی را «شرم‌آور» خوانده و گفته ایران «در کنار همسایه خود افغانستان خواهد ایستاد».

چین، آلمان، اتحادیه اروپا، هند، روسیه و پاکستان نیز از دیگر کشورهایی بودند که حمله کابل را محکوم کردند.
سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای گفته‌است این رخداد نشان‌دهنده ناکامی دولت افغانستان در حفاظت از شهروندان آن کشور، در برابر خشونت‌های عمدی‌ست.

در حمله چهارشنبه، به سفارت‌خانه‌های فرانسه، ترکیه، هند، ژاپن و قزاقستان آسیب رسیده‌است. بنا بر گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده، بخشی از خانه سفیر ایران، نیز شدیدا آسیب دیده‌است.
شماری از شهروندان خارجی از جمله پیمان‌کاران آمریکایی و کارمندان سفارت آلمان در کابل در انفجار زخمی شده‌اند.

خبرگزاریها