به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۱۲، ۱۳۹۶

هنگامه شهیدی «پس از یک ماه وضعیت بحرانی» به مرکز درمانی منتقل شد

بستگان هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی زندانی در ایران، می‌گویند او «پس از یک ماه وضعیت بحرانی» و پی‌گیری اعضای خانواده، «برای ساعاتی» به یک مرکز درمانی در خارج از زندان اوین منتقل شد. خانم شهیدی در حال حاضر در اعتصاب غذا است و تاکید کرده به اعتصاب خود «ادامه می‌دهد».

خانم شهیدی ۱۹ اسفند ماه بازداشت و در سلول انفرادی بند ۲۰۹ اوین، زندانی شد. با وجود این‌که از زمان بازداشت این روزنامه‌نگار نزدیک به سه ماه می‌گذرد، اما همچنان دلیل بازداشت و نگهداری او در سلول انفرادی مشخص نیست.
او اندکی پس از زندانی شدن دست به «اعتصاب غذای تـر» زد، و سپس از هفته سوم اردیبهشت ماه به اعتصاب غذای خشک اقدام کرده‌است.

پیش از این سازمان گزارشگران بدون مرز هشدار داده بود اعتصاب غذای خشک هنگامه شهیدی، او را با «خطر مرگ» روبه‌رو کرده‌است.

روز دهم خرداد ماه خانواده این روزنامه‌گار گفتند «با کاهش چشمگیر وزن و ضعف شدید جسمانی، روبه‌رو شده» و «بدن او حتی آب را هم پس می‌زند». به گفته اعضای خانواده، خانم شهیدی در «وضعیت بحرانی» قرار دارد و «با سرم‌تراپی روزگارش را می‌گذراند».

آن‌ها گفته‌اند پس از یک ماه پیگیری، ماموران او را برای ساعاتی به مرکز درمانی تهران کلینیک، انتقال داده‌اند؛ جایی‌که «توسط متخصص قلب تحت معاینه و درمان قرار گرفت».
خانم شهیدی در دیدار کوتاهی که با اعضای خانواده خود داشت گفته است «همچنان در سلول انفرادی بند ۲۰۹ اوین به سر می‌برد و روزی ۱۲ ساعت بازجویی می‌شود».

به گفته این روزنامه‌نگار «بازجوها در تلاش‌ هستند از او اعتراف اجباری و دروغ بگیرند».
جزئیات این «اعترافات» مشخص نیست و مقام‌های قضائی ایران هنوز به نگرانی‌ها در مورد سلامت جسمی او واکنش نشان نداده‌اند.

پیش از این مصطفی ترک همدانی، یک وکیل دادگستری، گفته بود این روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، به «اتهام امنیتی» از سوی شعبه دوم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه تهران بازداشت شده است. سخنگوی قوه قضائیه ایران در پایان فروردین ماه گفته بود «وزارت اطلاعات» عامل بازداشت او است.
هنگامه شهیدی چندی پیش در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، بازداشت خود را با انتخابات ریاست جمهوری در اردیبهشت ماه مرتبط دانسته و گفته بود سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات در «پروژه مشترکی» برای «بازداشت گسترده روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و مدنی» تلاش می‌کنند.

رادیو فردا